Rødlista: Båtbyggertradisjonen i Gausdal er i et skjæringspunkt mellom østlige og vestlige båttradisjoner i Innlands-Norge. Det er kombinasjonen av skjøtte og hele bordlengder som skiller de særegne båtene i Gausdal fra de andre båtene i Gudbrandsdalen. Gausdal Husflidslag har gjennom bygging av lauvålibåtene «Ragnfrid» og «Eilifr» bragt videre kunnskapen om hvordan de bygges.

Kunsten å bygge Lauvålibåter var nær ved å gå i glemmeboka. Bare få nålevende hadde tilegnet seg kunnskapen, og en av disse var nå avdøde Kjell Solberg. Han ble mentor og krumtapp i arbeidet med å føre kunnskapen om Lauvålibåten videre. Gausdal Husflidslag og Gausdal Historielag satte i gang prosjektet, og fikk økonomisk støtte fra Forbundet «Kysten». Det ble bygget en båt i 2019 og den andre i 2020. Da hadde Kjell dessverre gått bort. Fire-fem yngre karer var med på bygginga av båtene, og disse sitter nå inne med god kunnskap om Lauvålibåten. Maler og annet blir tatt vare på av historielaget, slik at dette er sikret for fremtiden.

De to båtene ligger begge ved vann i Gausdal Nordfjell, og driftes i samarbeid med Gausdal Jeger- og Fiskerforening. Den første som ble bygget ligger ved Sjøsetervannet og den andre ved Rausjøen. Da den første var ferdig sommeren 2019 ble det arrangert en Båtdag på Ulsrud Gårdsmuseum i Auggedalen, og over 100 interesserte møtte opp. Også ved sjøsettingen var mange ivrige publikummere til stede.

I Gausdal har navnet Lauvålibåt blitt synonymt med en usedvanlig god og fin robåt. Flere er fortsatt i bruk, men trebåter har tross alt en begrenset levetid. Det er derfor veldig viktig at kunnskapen om denne båten er tatt vare på, og i og med at flere nå har fått opplæring i å bygge båten, så vil det sikkert bli bygget flere i årene framover.

Kontaktinformasjon: Gausdal Husflidslag

Om Rødlista: Rødlista er en landsomfattende dugnad for å samle inn, dokumentere og ha opplæring i håndverkskunnskap som står i fare for å bli glemt. Husflidslagene velger selv teknikkene de vil arbeide med.