Mange forbinder Ung Husflid-aktivitet med organiserte grupper for barn, men dette er bare en del av det. Ung Husflid-aktivitet kan foregå på mange ulike måter, og trenger ikke å følge en fast mal. Felles for alle aktivitetene er at målgruppen er unge under 26 år.

Fra fylte 14 år regnes Ung Husflid-medlemmer som voksen i husflidslaget, og skal få mulighet til å delta på kurs på lik linje med hovedmedlemmer. For barn kan det være nødvendig å be dem komme i følge med en voksen ved deltakelse på ordinære aktiviteter. Her må man vurdere deltakerne individuelt.

Ulike aktivitetsformer

Det er mange ulike arenaer hvor lokallaget kan tilby aktiviteter for barn og unge. Hvilke aktiviteter ditt lokallag arrangerer, tilpasses ressursene som er tilgjengelige. Noen er godt egnet for dem som arrangerer Ung Husflid-aktivitet for første gang, eller for korte aktiviteter. Andre aktiviteter er bedre egnet for kurs over flere dager.

Juleverksted, påskeverksted og sommeraktiviteter

Dette er enkeltstående arrangementer som kan gå over for eksempel et par kvelder, en dag eller en helg. Disse arrangementene kan være fine for personer som ønsker å teste tilbudet deres. Sørg for god synlighet gjennom invitasjoner i nærområdet, slik at dere kan få med nye barn og unge.

Drop-in aktivitet på åpne arrangementer

Mange lokallag deltar på åpne arrangement, som bygdedager, museumsdager, åpne dager etc. Dette er flotte rekrutteringsarenaer hvor unge kan få en smakebit på håndverket, og foreldre/foresatte kan bli kjent med hvilke aktivitetstilbud lokallaget har.

Enkle aktiviteter som er raske å lære egner seg godt her. Dette gir barna en liten smakebit. Del ut en invitasjon til neste Ung Husflid-aktivitet lokallaget arrangerer. Dermed er det mer sannsynlig at de kommer tilbake.

Ung Husflid-grupper

Disse går jevnlig over en lengre periode, for eksempel et halvt år, med organisert aktivitet og en plan for hvert treff. Noen har Ung Husflid-grupper en gang i måneden, andre hver 2.uke.

Ungdomsgrupper

Disse er samletreff for ungdommene i laget, der de får større frihet til å planlegge innholdet selv. De kan foregå parallelt med andre aktiviteter i laget. Gruppene kan organiseres enten som kurs med instruktør eller som en mer selvstendig arbeidsgruppe. Gruppene kan ledes av erfarne ungdommer i laget eller av en voksen instruktør/veileder.

Nålefilting er en enkel aktivitet som krever lite utstyr og lite forkunnskap. Alle kan ha glede av det, uansett ferdighetsnivå, og det egner seg derfor svært godt som aktivitet på messer og åpne arrangementer.

Utstyr:

  • Kardet ull i ulike farger
  • Grove nålefiltingsnåler
  • Pepperkakeformer i ulike fasonger
  • Mykt underlag for å stikke i. Kjøp egnede underlag for nålefilting, eller bruk en gammel skumgummimadrass.
  • Plaster

Legg alt utstyret i en boks, så er dere alltid klare for å tilby aktiviteten. Se inspirasjon til toving og nålefilting i oppskriftsarkivet «Lag det selv» på husflid.no.

Planlegging og gjennomføring

Begynn planleggingen i god tid, og tenk gjennom punktene nedenfor. Dette er nyttig uansett om dere planlegger et tre timers juleverksted eller en Ung Husflid-gruppe over åtte kvelder.

Forberedelser

  • Tidsramme: Hvor lang tid har dere til gjennomføringen? Målet bør være at deltakerne kan ta med et ferdig produkt hjem når perioden er over.
  • Antall instruktører/assistenter: Tilpass aktiviteten etter antallet ansvarlige som vil være til stede, og deres erfaringsnivå.
  • Antall deltakere: Hvor mange har dere plass til? Ta hensyn til tilgjengelig utstyr, plass og voksenpersoner, og ikke ta inn flere deltakere enn dere er komfortable med.
  • Ha førstehjelpsutstyr og nødnummer lett tilgjengelig. Sjekk at førstehjelpskrinet er komplett, og ingenting er gått ut på dato.
  • Lag en god og informativ invitasjon med all nødvendig informasjon, en presentasjon av aktiviteten. Før opp en kontaktperson. Gjør det tydelig om det kreves påmelding eller om det er drop-in.
  • Del invitasjonen med medlemmer, på sosiale medier, som fysisk oppslag i butikker, og gjennom venner og bekjente.
  • Forbered tilstrekkelig med utstyr og materiale, og sørg for at alt er klart til deltakerne kommer.

 

Opplever dere at interessen for Ung Husflid-tilbudet deres er til stede, men at familier ikke kan delta på grunn av tidsklemma? Tilby et enkelt, varmt måltid i forbindelse med ettermiddagsaktiviteten. Oppstartstidspunktet kan justeres deretter og gjøre tilbudet mer attraktivt for familiene.

 

Gjennomføring

  • Tenk gjennom hvordan teknikken best kan formidles på en enkel måte.
  • La deltakerne prøve seg frem. Det er helt greit om de gjør feil eller trenger tid på å finne ut av ting.
  • Lær deltakerne riktig bruk av utstyret. Risikoen for skader på person og utstyr reduseres betraktelig med god opplæring.
  • Involver deltagerne i oppryddingen på slutten av dagen
  • Husk at det er greit om noe går galt; det er en naturlig del av læringsprosessen. Hjelp deltakerne med å løse problemer.
  • Legg til rette for et godt sosialt miljø.

Del ut Ung Husflid-symerker som deltakerne kan feste på produktene. Dette kan bidra til økt tilhørighet og synliggjør hvor produktene er laget for familie og venner. Symerkene kan kjøpes i nettbutikken på husflid.no.

Etterarbeid

  • Opprydding og gjennomgang av utstyr. Fyll opp til neste gang ved behov.
  • Evaluering
  • Planlegg neste aktivitet, og send ut informasjon til deltakerne når alt er klart. Dette kan øke sannsynligheten for gjentatt deltakelse.
  • Send inn rapport til Studieforbundet Kultur og Tradisjon (for deltakere fra 14 år og opp).

 

Vi spør ofte ungdommer hvorfor de er medlemmer i Norges Husflidslag. Svaret er ganske enkelt: De er interesserte i håndverk! De ønsker å lære håndverk, og mange nevner spesifikt tradisjonshåndverk og rødlista håndverk som særlig interessante. For mange er muligheten til å delta på lokallagets kurs en viktig medlemsfordel.

Gode råd til instruktørene

  • Velg en aktivitet du er trygg på, og presenter fremgangsmåter du er komfortabel med.
  • Velg aktiviteter som gir deltakerne gode sjanser for å lykkes og som resulterer i holdbare produkter.
  • Husk at alt må læres. Det er ingen selvfølge at deltakerne kan grunnleggende ting som å holde en kniv eller tre en nål.
  • Ikke vær redd for å snakke om håndverkets historie og kultur. Historisk forankring kan bidra til å skape identitet og fellesskap.
  • Prioriter kvalitet fremfor kvantitet!