For å rekruttere nye medlemmer er det viktig at lokallaget er synlig i ulike kanaler. På husflid.no finnes det flere verktøy for lokallag som ønsker å vise seg frem.

Lokallagets egen side på husflid.no

Alle lokallag har en egen side på husflid.no hvor man kan dele informasjon om lokallaget, lokaler, kurs og andre tilbud man har. Ung Husflid har en egen fane her, hvor det anbefales å informere om tilbud lokallaget har for sine yngre medlemmer. Fremhev medlemsfordeler, og del gjerne kontaktinformasjon. Selv om dere ikke har egne aktiviteter for Ung Husflid, kan dere likevel legge inn en tekst her.

Lokallagets side finner man ved å gå inn på Våre husflidslag i menyen. For å redigere logger dere inn på Min side.

Kurskalenderen

Legg inn planlagte arrangementer rettet mot barn og unge i kurskalenderen på husflid.no. Disse arrangementene vil være søkbare i kalenderen og synlige på lokallagets sider på husflid.no.

husflid.no/checkin/ finnes brukerveiledninger og instruksjonsvideoer for å komme i gang med kurskalenderen.

Ung Husflid profileringsmateriell

Ung Husflid har en egen logo som kan lastes ned fra https://husflid.no/profilering/. Ung Husflid-symerkene kan bestilles i nettbutikken.

 

Hvordan skrive en god invitasjon

Når du lager en invitasjon, tenk alltid at den skal kunne leses av noen som ikke kjenner til dere fra før, og som ikke vet hva et husflidslag er.

Sørg for at invitasjonen inneholder følgende informasjon:

  • Lokallagets navn (arrangør)
  • Dato og klokkeslett for start og slutt
  • Sted for aktiviteten, inkludert full adresse til lokalet
  • Pris – gjør det tydelig om prisen gjelder per gang eller for en lengre periode
  • Informasjon om påmelding – ved drop-in må det fremgå tydelig at påmelding ikke er nødvendig
  • Hvilken aldersgruppe aktiviteten retter seg mot. Dersom arrangementet er åpent for alle, kan det være lurt å presisere at også barn er velkomne.
  • En kort beskrivelse av hva aktiviteten innebærer
  • Kontaktperson med e-post og telefonnummer

Råd for synlighet på åpne arrangement

Å ha stand på markedsdager, bygdedager og lignende arrangementer kan, med litt forberedelse, være en flott rekrutteringsarena.

  • Vær synlige! Bruk banner, plakater og t-skjorter med logo slik at det tydelig fremgår at det er husflidslagets stand.
  • Heng opp en plakat med invitasjon til aktiviteter for barn, og vær aktiv med å invitere forbipasserende til å prøve aktivitetene.
  • Lag en enkel informasjonslapp om lokallaget og Ung Husflid-tilbudet, inkludert kontaktperson med e-post og telefonnummer. Del ut til interesserte, og inviter dem til å besøke lokallaget.
  • Demonstrer gjerne aktiviteter lokallaget driver med, og legg til rette for at besøkende kan prøve selv om mulig.
  • Hjelp interesserte med å melde seg inn på stedet, og ha gjerne innmeldingsgaver tilgjengelige for nye medlemmer.