I årevis reiste Philipp von Hase verden rundt med verktøykassa. Så kom han til Bergen. Nå har møbeldesigneren både hjem og arbeidsplass under samme tak.

For noen år siden fant Philipp von Hase en gammel spinnestol på loppe­marked. Den ble utgangspunktet for en ny versjon, som han lager i eik og mahogni.

For noen år siden fant Philipp von Hase en gammel spinnestol på loppe­marked. Den ble utgangspunktet for en ny versjon, som han lager i eik og mahogni. Foto: Ingvild Festervoll Melien

Endelig! Noen spinkle solstråler har funnet veien til Bergen etter flere uker med regn.

Man skal nemlig ikke kimse av det våte været i vestlandshovedstaden. Det vet designer og møbelsnekker Philipp von Hase (42) alt om. Treverk tilpasser seg nemlig sine omgivelser og utvider og trekker seg sammen gjennom årstidene.

Von Hase har akkurat kommet inn døra. I den ene hånden holder han en halvspist brødskive, den tok han med ned fra leiligheten sin i etasjen over. Møbelsnekkeren disponerer et todelt utstillingslokale midt i Bergen sentrum. Her har han samlet alt under ett tak: design, produksjon og salg.

Werkleben kaller han det. Werk for (hånd)verk og leben for liv. Ikke tilfeldig.

Bak disse dørene, i en gammel bygård i Bergen, designer, produserer og selger Philipp von Hase sine unike tremøbler. I andre etasje har han leilighet. Bak disse dørene, i en gammel bygård i Bergen, designer, produserer og selger Philipp von Hase sine unike tremøbler. I andre etasje har han leilighet. Foto: Ingvild Festervoll Melien

Bak disse dørene, i en gammel bygård i Bergen, designer, produserer og selger Philipp von Hase sine unike tremøbler. I andre etasje har han leilighet. Foto: Ingvild Festervoll Melien

En global arbeidsplass

I den ene delen av lokalet stiller han ut lekre møbler, sine egne verk. I den andre delen, den med mest liv og røre, jobber han og inviterer folk inn på kaffe og en prat. Så ofte han kan holder han åpent slik at hvem som helst kan stikke innom og se hvordan en møbeldesigner tenker, former og jobber med treverk.

– Som håndverker liker jeg å utvikle, lage, produsere og selge gode møbler til vanlige folk.

Philipp von Hase (42)
Møbeldesigner og -snekker
Bosted: Bergen.
Bakgrunn: Utdannet møbelsnekker i Hannover i Tyskland. Mangeårig omreisende håndverker.
Mastergrad i møbeldesign fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen.
Akkurat nå: Driver småskala møbelproduksjon og utvikler nye designideer. Førsteamanuensis ved Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen.
Instagram: @werkleben.

 

Von Hase er fra Hannover i Tyskland og har de siste 20 åra nærmest hatt hele jordkloden som arbeidsplass. Da han var ferdig med svennebrev i 2006 levde han som omreisende håndverker i flere år. Yrket førte ham til Brasil, Danmark og Portugal.

– Jeg var det man på tysk kaller en Wandergesell. Du vet, de med svart bukse og hvit skjorte som reiser rundt og lærer seg nye ting. Kunst og design brakte meg rundt om i hele verden.

Krakken «Omera» er produsert i flere opplag. Von Hase lager gjerne ni eller 18 krakker samtidig. Krakken «Omera» er produsert i flere opplag. Von Hase lager gjerne ni eller 18 krakker samtidig. Foto: Ingvild Festervoll Melien

Krakken «Omera» er produsert i flere opplag. Von Hase lager gjerne ni eller 18 krakker samtidig. Foto: Ingvild Festervoll Melien

Trehus og rå natur

I 2008 kom han til Bergen for å delta på Bergen International Wood Festival. «Byen e’ Bergen» tenkte von Hase, og i 2010 ble han tatt opp som student på kunsthøgskolen.

– Å komme til Bergen var en følelse av å komme hjem. Bergen er en moderne by full av små trehus som inspirerer meg i arbeidet mitt. Her kan man gå overalt og oppleve rå natur rett utenfor bykjernen, forteller han.

Etter seks år på kunsthøgskolen, fylt med eksperimentering, læring og lek, hadde han en master i møbeldesign.

Skapergleden tok han med seg videre i egen jobb og lagde møbler og installasjoner for scenekunst, bygg, kafeer og museer. I dag er han ansatt femti prosent som førsteamanuensis ved Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen. Der underviser han kommende møbeldesignere og -snekkere i håndverket.

Pebble, hvor navnet refererer til rullestein, er en flerbruksstol der rygglenet også kan brukes som et lite skrivebord. Stolen var en del av Norges Husflidslags utstilling «Holdbart Håndverk – Tidløs» i fjor. I bakgrunnen henger speilrammer, laget med selvutviklet dampteknikk. Pebble, hvor navnet refererer til rullestein, er en flerbruksstol der rygglenet også kan brukes som et lite skrivebord. Stolen var en del av Norges Husflidslags utstilling «Holdbart Håndverk – Tidløs» i fjor. I bakgrunnen henger speilrammer, laget med selvutviklet dampteknikk. Foto: Ingvild Festervoll Melien

Pebble, hvor navnet refererer til rullestein, er en flerbruksstol der rygglenet også kan brukes som et lite skrivebord. Stolen var en del av Norges Husflidslags utstilling «Holdbart Håndverk – Tidløs» i fjor. I bakgrunnen henger speilrammer, laget med selvutviklet dampteknikk. Foto: Ingvild Festervoll Melien

Kortreiste materialer

De resterende femti prosentene jobber han for seg selv og lager holdbare og estetisk vakre bruksmøbler. Han lar seg inspirere av fortiden og gjør gjerne tilpasninger til tradisjonelt håndverk.

For eksempel har han redesignet den gamle spinnestolen som ble utviklet på 1700-tallet og brukt av de som satt ved rokken og spant garn. Philipps versjon, Meia lua (portugisisk for halvmåne), finnes både i mahogni og eik. Kode-museene i Bergen lot seg imponere så mye at de kjøpte inn stolen til sine samlinger.

– Mitt mål er å gjøre stolen mer robust og staslig slik at folk ønsker å ha den hjemme, ikke kun på hytta eller som en pyntegjenstand, forklarer han.

– Å virkelig mestre et håndverk, det tar sikkert 20 år til

Møbeldesigneren fokuserer på holdbarhet og bruker som regel kortreiste materialer. Tre, stein og metall kjøper han gjerne fra Osterøy, Hardanger eller Sunnfjord. I utstillingslokalet hans finner man stoler og bord i eik, kirsebær, lønn, valnøtt og alm.

Under hvert eneste møbel hamrer von Hase inn en og en bokstav som til sammen danner navn, dato eller andre beskjeder. Har kundene lyst til å gjøre det samme hjemme, selger han en vakker treboks fylt med bokstavstanser, som han har gitt navnet Signa ligna.

Flerbruk

På veggen henger tre u-formede speil, Una, der rammene er formet og bøyd av ett stykke tre.

– Jeg utviklet et eget damputstyr under et kunstneropphold hos Nordisk Kunstsenter Dale i Sunnfjord. Det er en metode som gjør det mulig å bøye og forme tre. Formene man får kan brukes til rammer for bilder, fotografier, menyer eller som speil.

Noen av møblene hans finnes i kun i én versjon. Andre møbler har von Hase produsert et tosifret antall av.

– Det kan bli litt kjedelig når man har laget 30 stoler av samme typen. Da kan heller andre ta over produksjonen slik at jeg kan utvikle nye ideer, sier designeren.

Under hvert eneste møbel hamrer von Hase inn navn, dato og beskjeder med et selvlaget sett bokstaver. Under hvert eneste møbel hamrer von Hase inn navn, dato og beskjeder med et selvlaget sett bokstaver. Foto: Ingvild Festervoll Melien

Under hvert eneste møbel hamrer von Hase inn navn, dato og beskjeder med et selvlaget sett bokstaver. Foto: Ingvild Festervoll Melien

Utfordrer seg selv

Nå er han i en prosess med å få patent på et par bordbein som kan flatpakkes og brukes til alle typer bord. I vinduet henger en kleshenger formet som to frø med vinger, laget av overskuddstre fra en stol. I frøkapslene har han plassert magneter slik at hengeren kan festes til alle typer metalliske overflater.

Von Hase har også laget et eget valutasystem som han kaller «In wood we trust» med referanse til den amerikanske dollaren. Små, runde trestykker til en verdi av 500 kroner og 1000 kroner kan kjøpes av interesserte kunder. Når man har samlet nok valuta, byttes treklossene inn i et møbel.

– Jeg prøver å utfordre meg selv og bruke alle deler av treet, også det som blir til overs. De siste 20 årene har jeg lært svært mye, men å virkelig mestre et håndverk, det tar sikkert 20 år til, avslutter Philipp von Hase.

Intervjuet med Philipp von Hase står på trykk i magasinet Norsk Husflid, utgave 2/23. 

Spinnestolen

Spinnestol er et møbel som er spesielt laget for å brukes av den som sitter ved hjulrokk og spinner garn. Den har et bredt, halvmåne­formet sete og som oftest tre føtter, to foran og én bak. Stolen har ofte buet rygg, som kan være forlenget til armlener. Spinne-stolen ble trolig introdusert i kjølvannet av hjulrokken. De eldste bevarte eksemplarene i Norge ser ut til å være laget på 1700-tallet. Dette bildet er tatt i 1917 og viser Borghild O. G. Halvorgard i Hol i Buskerud ved rokken, sittende på en tradisjonell spinnestol. Kilder: Store norske leksikon og DigitaltMuseum. Foto: Hol Bygdearkiv

DigitaltMuseum: spinnestoler