Kathrine Hovind er født inn i en familie der møbelbransjen har vært levevei i mange generasjoner, så valg av yrkesretning var ikke så vanskelig for 29-åringen. Rødlista til Norges Husflidslag åpnet en ny verden for henne, og nå er tradisjonelle teknikker en viktig ingrediens for Kathrines moderne design.

Tekst: Berit Solhaug. Foto: Pernille Munster

Hjemme i leiligheten i Oslo, der den unge designeren bor med samboer og hunden Otto, finnes resultater av Kathrines utforskning av flere tradisjonelle håndverksteknikker: en serie fat inspirert av gamle ølhøner,  en bolle der hun har brukt kurvfletteteknikk, og der hun har kombinert ulike materialer, og i bordet «Laft» taler teknikken for seg selv.

Master om truede teknikker

Kathrine hadde en bachelor i interiørstyling (Retail design) ved Westerdals kunstskole i Oslo, da interessen for møbeldesign slo gjennom for fullt. Hun var heldig og kom rett inn på masterstudiet i produktdesign ved Oslo Met. Hun har alltid vært interessert i gamle møbler, og noen nettsøk førte henne til listen med utrydningstruede teknikker – rødlista. -Dette er perfekt, her har vi et problem som må løses, tenkte hun, og dermed var masteroppgaven bestemt.

– Jeg gikk gjennom hele rødlista og fant blant annet ølhøna som en truet teknikk. Jeg følte en spesiell tilknytning til ølhøna, farfaren min drev mye med det, jeg syntes det var rart og spesielt, sier Kathrine. I tillegg til ølhøna valgte hun kipebinding og lagging som teknikker for oppgaven. Men før hun gikk i gang før alvor følte hun behov for å lære mer om håndverket og meldte seg på ølhønekurs i regi av Bærum Husflidslag.

– Det var så spennende, alt var nytt for meg, verktøyet, materialene. Og de andre kursdeltakerne, menn på rundt 70, lurte nok på hva jeg drev med, ler hun.

Etter Bærum gikk turen til Askøy utenfor Bergen, der Svein Gerhardsen lærte henne kipebinding, mens laggingen tok hun hånd om selv.

– Det var veldig gøy, for ingen andre på studiet gjorde noe som var i nærheten. De lo litt av meg, og spurte hva jeg drev med og om jeg ikke var klar over at mye kunne gjøres med maskiner. Dette var jo før det å drive med et håndverk og lage ting selv tok helt av, folk syntes det var litt rart.

Utfordrende

Men en ting er å sitte på hobbyloftet med materialer og verktøy, en helt annen skål er det å overføre de tradisjonelle teknikkene til moderne design på en måte som føles riktig.

-Jeg synes det har vært en stor utfordring å angripe det moderne med det tradisjonelle, egentlig ta det nye designet bort fra tradisjonene og tilføre det noe nytt, og i tillegg gjøre det nye produktet relevant og gi det en nye bruk. Hvordan jeg har angrepet oppgaven har vært veldig forskjellig fra teknikk til teknikk. For eksempel med ølhøna har jeg jobbet mye med formen, den er abstrahert, men har en fugleform, forklarer Kathrine.

I likhet med flere andre unge designere er også Kathrine begeistre for furu som materiale.

– Jeg elsker alle egenskapene ved furu. Det er mykt, men holdbart, og lett å skjære i!

Selve arbeidsprosessen starter gjerne ved tegnebordet. Den unge designeren sier at hun skisser mye, former litt i leire og får hjelp av samboeren til å lage prototyper i 3D, men at hun vil helst lage modeller av ideene. Og hun sier at hun alltid har en klart ide i hodet hvordan resultatet skal bli.

– Det kan være vanskelig å kombinere det tradisjonelle, som for eksempel flettverk, med et annet materiale, sier hun, og viser på peddigarbeidet, der utfordringen var hvordan hun skulle feste peddigen til fatet.

– Jeg jobber fremdeles med å finne en løsning, sier designeren, og legger til at miljøaspektet er veldig viktig for henne: at produksjonen foregår i Norge, at det brukes norske materialer, at produktet har god kvalitet så det kan vare lenge.

– Jeg tenker lite på trender og farger. Å bruke holdbare materialer er veldig viktig for meg, samt at produktene er noe man ikke går lei, men har et varig formspråk. Jeg tror det er mer bevissthet rundt dette nå, kunsthåndverk blir mer som kunst, blir mer enn et møbel, kanskje et samleobjekt. Funksjon og form henger sammen.

I høst viser Kathrine flere produkter på diverse arenaer, blant annet stiller hun ut en stol sammen med en gruppe designere hun studerte sammen med som kaller seg Fold Oslo. Å involvere andre i arbeidet sitt ser hun ingen problemer med, hun sier at den lille gruppen samarbeider mer enn de konkurrerer. -Vi utfyller hverandre og hjelper hverandre, sier hun, men er også klar på at det er viktig å følge sin egen vei:

– Jeg står veldig på mitt, og tenker at hvis folk ikke liker det jeg gjør er det dumt, men jeg vil gjerne holde på med håndverket mitt. Og rødlista, sier Kathrine.